AppKnapp Projektet

På vilket sätt kan digitala verktyg stimulera barnets intuitiva lust att lära och stärka samspelet i gruppen? Det är utbildningsförvaltningen i Botkyrka som gett Universitetet i Stockholm i uppdrag att ta reda på genom projektet AppKnapp – peka, lek & lär i förskolan som pågår under ett år i tre av Tumbas kommunala förskolor.

Ansvarig för projektet, Susanne Kjällander, fil dr i didaktik vid barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen, har till sin hjälp en doktorand vid Uppsala universitet.
De besöker regelbundet avdelningarna och filmar barngrupper och pedagoger i olika situationer då pekplattan används. Fördelen med att filma är att forskarna efteråt kan detaljstudera hur barnet reagerar och agerar och iaktta samspelet för att därigenom kunna dokumentera eventuella effekter av digital närvaro.
Resultatet presenteras i en rapport under hösten 2013.

Vill ni läsa projektplanen finner ni den här!

3 svar på “AppKnapp Projektet”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *